BETT2013 Onsdag 30/1

Onsdag morgon och jag sitter på ett näst intill fullt flygplan med destination London och BETT2013. I mars 2012 besökte jag Sveriges motsvarighet SETT2012 och kom hem med ett bagage fullt med inspiration och tankar. Jag hoppas på samma bagage hem denna gång också. Man kan lätt förklara det med att det är en nördmässa för alla som gillar att gotta ner sig i IT-lösningar i utbildningsväsendet.

Jag kan inbland uppleva det som att vi just nu är i en period där generellt sett alla vill ha en smartphone eller surfplatta, men när den kommer in i skolan så måste man genast försvara användandet. Den vanligaste kommentaren från utomstående är ”Men det blir ju passivt och ensamarbetande”. Jag kan på ett sätt välkomna kommentarerna eftersom jag då får tänka på mitt arbetssätt och på hur jag använder iPad eller smartphone. Fast jag undrar också vad är skillnaden mellan iPad och dator som verktyg i undervisningen? Varför är det mer ok att använda dator?

Låt mig berätta om hur det kan se ut i mitt och min kollega S klassrum.
Mattelektion
Vi delar gruppen i två under mattelektionerna (vi kan kalla dem grupp A och B). S börjar med grupp A, hon kör en minilektion där hon har genomgång av nytt tema eller repetition av något gammalt. Grupp B sitter då med mig och arbetar med matteboken, någon App på iPaden eller en stencil av något slag. Efter ett tag byter grupperna plats och S har minilektion med grupp B. Boken, stencilen och iPaden har samma typ av mål; färdighetsträning.

Svensklektion
I soffan sitter två elever och spelar Pettsons uppfinningar de skrattar och diskuterar hur de ska göra, en klasskompis kommer förbi och fastnar och ger ett tips på hur de ska lösa uppfinningen. Kodordet är kommunikation.
För mig är iPad ett komplement, ett redskap, en tillgång för min undervisning. På samma sätt som jag kopierar upp extrauppgifter så ger jag eleverna i uppgift att träna i en app. Våra iPad är dessutom ett lättare verktyg för mina 9-åringar när de ska söka information. Datorerna har ett extra moment i inloggning, iPaden kan de lätt öppna och googla information.
Nu ska jag krypa ner mellan de engelska lakarna och sova gott. Imorgon ska jag göra ett besök på Selwyn school.

20130130-225706.jpg

Kommentera

