Att kunna

Jag har tröttnat på elever som säger ”Jag kan inte!”. Det är få människor som kan något första gången, andra gången eller ens tjugofemte gången. En del saker är lättare att kunna och andra saker behöver man träna på gång efter gång. Därför har jag myntat ett begrepp som gäller i klassrummet:

Om jag inte kan så kan jag lära mig.


Detta hjälper eleverna att förstå att det är helt ok att inte kunna, att jag inte förväntar mig att de ska kunna första gången utan att vi ska lära oss tillsammans. En annan sak att komma ihåg är:

Barn vill när dom kan.


20120904-195046.jpg

Kommentera

