Beskrivande rapport

Rubriken på detta inlägg är ett finare uttryck för faktatext. När det handlar om genrepedagogik i skolan så heter min lilla bibel Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken (Johansson & Sandell Ring, 2010, Hallgren & Fallgren). Jag är förtjust i böcker som ger en teoretisk grund men som också erbjuder praktiska övningar och förslag. Mycket av det vi lärare gör görs alldeles för många gånger, med det menar jag att många av oss sitter och uppfinner hjulet gång på gång. På lektion.se finns en uppsjö av ”hjul” att ta del av och i bokvärlden finns också böcker med ”hjul”.

”Det vardagsrelaterade språket lärs in relativt fort, medan det kunskapsrelaterade språket tar längre tid och kräver en medveten undervisning om hur text och språk används i olika sammanhang.” (Johansson & Sandell Ring, 2010:29)

Låt språket bära presenterar ordet genrepedagogik för oss och och teorier kring detta begrepp. Genregrupperna presenteras var för sig med en introduktion till just den genren, vad som är syftet med texttypen, vad texttypen har för struktur och vilka språkliga drag som kännetecknar just den genren. Därefter visas en bild med en riktig text, med styckeindelning och namn på de olika delarna. Därefter ges ännu ett textexempel som är uppdelat i pusselbitar, där varje pusselbit förklaras med en teoretisk text.

”Tanken med denna boken är inte att den ska läsas från pärm till pärm.” (Johansson & Sandell Ring, 2010:17) Det är alltså en oerhört användbar bok som kombinerar teori och praktik, det blir till en uppslagsbok i genrestruktur. Boken vänder sig främst till åk 1-6 men kan med användas i alla åldrar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s