Fredagstankar

Detta har varit en kort vecka. Nyss var det ju måndag… Eller ja då var vi ju lediga och så även på tisdagen. Men i onsdags var vi igång igen. Denna veckan har jag verkligen tänkt på hur jag uttrycker mig när jag berömmer mina elever. Vad är det egentligen jag berömmer? Eleverna är fantastiska personer som – liksom alla andra människor – tokigt ibland. Jag har alltid varit noga med att säga att jag inte tycker illa om eleven som person men dock det eleven gjort. Det samma har jag nu börjat tänka med beröm. Fast i termen, det är inte vad eleven gör jag berömmer utan hur eleven gör.

Idag har bi haft bild. Ett ämne som eleverna har delade känslor kring. Jag funderade således på hur vi på bästa sätt skulle genomföra uppgiften. Det var tre moment, vi skulle görs ett hjärta på tre olika sätt. Men så tänkte jag, att hjärtan det kanske alla inte vill rita. De måste få välja själva. Fast det är en lite för öppen fråga och om jag då ger förslag så kommer de ändå ta mina förslag. Nej, jag bestämde att hjärtan skulle det bli och jag skulle inte göra mallar i förväg. Jag hade inte behövt oroa mig. Eleverna löste uppgiften galant och var mycket noga och kämpade på med sina hjärtan för att de skulle bli precis så fina som hjärtan är.

Under tiden eleverna kämpade med sina hjärtan, kämpade jag på min formativa formulering.
”Vad bra ni jobbar.”
”Det är så kul att se att ni är så noga.”
”Vad fina de två färgerna blev ihop, det har inte jag tänkt på innan.”

Kan ju bara konstatera att det är kul att utvecklas och lära nytt, tänka till.

Tänk om jag kunde få lite formativ bedömning.
”Jag ser att du försöker Hanna, du använder ett arbetssätt som jag inte tänkt på innan men det fungerar ju!”

Kommentera

