iPad

Vi har köpt in några iPad till skolan. Det är ett projekt som vi ska utvärdera framåt sommaren. Vi har funderat en del kring arbetet kring iPad som ett pedagogiskt material. Vad är syftet med att köpa in endast 5 stycken (vi är 7-8 grupper i åk F-7)? Hur jobbar man pedagogiskt kring ett så modernt och kanske lite abstrakt material? Jag tänker mig iPad som ett komplement till vårt övriga material. Istället för att kopiera upp stenciler så kan vi ge eleven 5 min med en app som gör det en stencil gör. Till exempel hade vi en elev som kom till ett kapitel i matteboken med bråk. Eleven hade lite svårt att förstå bara genom en sida förklaring i boken så hon fick prova appen Pizza 1. Efter 5 minuter med appen kunde eleven fortsätta jobba i boken med uppgifterna, hon förstod vad hon skulle göra. Men jag funderar fortfarande på syftet med inköpet. Hur kan man jobba effektivt med iPad som man inte kan ha tillgång till varje stund för impulsiva övningar? Är det någon som har erfarenhet av arbete med iPad? Hur jobbar ni i så fall?

3 tankar om “iPad

  1. Vi har en (1) iPad på skolan…..inköpt som pedagogiskt hjälpmedel till en elev…Precis som du säger så är det svårt att vara impulsiv…det mesta som man ska göra för första gången kräver ju installation av en app, eller två! Den största vinsten jag ser är att den ger ytterligare en variation och man stimulera fler sinnen än dom vi normalt använder. Eller för att använda ett fint uttryck, ytterligare en ”strategi” 😉 Det är ju en kombination av olika stimuli, sen är det ju vansinnigt mycket roligare med en iPad än med en bok….Bara den effekten kan var värt mycket!

    Kram till fröken Hanna från fröken Carolin

  2. Mitt tips till dig Carolin är att ta hem iPaden och spela igenom allt hemma. För om du har kunskap kring appen så har du lättare att ta fram den spontant. Jag har i huvudet vilken app jag kan slänga till en elev som extra material, det hade jag inte kunnat om jag inte haft den hemma och spelat igenom allt. En tanke med mina recensioner är också att man ska få tips om appar som är prövade i ett pedagogiskt sammanhang.

  3. Tjing!
    Det är inte i min klass tyvärr….Vi får vara nöjda med de vanliga program som finns i vårt skoldatanät, inte alltid så kul, men det funkar!

    Men jag tar gärna emot tips på bra appar, för kanske nån gång i framtiden får vi flera till skolan!

Lämna ett svar till Carolin Avbryt svar